Ruimte om te ontwikkelen

Onze baby- en dreumesgroep bestaat uit twee ruimtes welke elk tegemoetkomen aan verschillende leeftijden en ontwikkelingsfases. De ene ruimte is ingericht voor de jongste baby’s. Deze ruimte beschikt over diverse hoekjes waar de jongste baby’s fijn en veilig kunnen liggen en ontdekken. Tijdens spelmomenten ligt een baby veelal op een stevige ondergrond. Zo kan hij zichzelf van binnenuit gewaarworden. Hij kan goed voelen hoe zijn rug op de ondergrond beweegt, dat hij met zijn benen trappelt en dat die daarbij soms hard en soms zacht op de vloer terecht komen, dat zijn bekken van de grond komt als hij zich met zijn voeten afzet en hoe zijn armen de vloer raken. Op een zachte mat zinkt hij weg, waardoor hij zich moeilijker bewust kan worden van zijn eigen bewegingen. De lichaamsgewaarwording die hij van een stevige ondergrond krijgt is belangrijk voor de motorische ontwikkeling van de baby. De kleinste baby’s, die nog niet zelfstandig kunnen draaien, worden afwisselend op hun rug en buik gelegd.

De tweede ruimte is ingericht voor de oudere baby’s en beschikt over veel bewegingsruimte met interessant speelmateriaal dat uitnodigt tot tijgeren, rondkruipen, optrekken, staan en lopen. Voor de oudere baby’s zijn diverse klimobjecten aanwezig. Er zijn bijvoorbeeld klim- en klauterkussens en objecten en zelfs een mini-glijbaan aanwezig waarmee ze volop kunnen oefenen. De ruimte is echt ingericht voor nieuwsgierige en ontdekkende baby’s en dreumesen. De ruimte is ruim opgezet, zo hebben de kinderen letterlijk en figuurlijk de ruimte om zich te ontwikkelen. De ruimte is verdeeld in verschillende speelhoeken waarin de diverse ontwikkelingsgebieden aan bod komen.

Slapen

Om te slapen zijn er twee slaapkamers aanwezig die elk plaats kunnen bieden aan 8 kinderen, meer dan voldoende voor het aantal kinderen op de baby- en dreumesgroep. Daarnaast beschikken wij over twee hangwiegen op deze groep. Hierin kunnen de allerkleinsten fijn rusten of slapen in het zicht van de pedagogisch medewerkers. Alle bedden en hangwiegen van de babygroep zijn voorzien van Aerosleep-matrassen, die ervoor zorgen dat de baby’s vrij kunnen ademen en het niet te warm krijgen. De jonge dreumesen (tot 1,5 jaar) maken gebruik van de slaapplekken in de slaapkamers grenzend aan de babygroep en gemeenschappelijke ruimte. De oudere dreumesen slapen op de peutergroep. Tijdens het slaapmoment wordt de groep in tweeën gesplitst. Er worden stretchers in de peutergroep geplaatst waar kinderen even kunnen rusten of slapen. Om enkele van de stretchers wordt een tentje geplaatst zodat de kinderen afgeschermd worden van afleiding en prikkels en zich meer geborgen voelen. De kinderen die wakker blijven of worden doen gezamenlijk een rustige activiteit op de dreumesgroep.

Spelen

Er is een speelkeuken waarin de fantasie van de dreumes geprikkeld wordt. Imitatie, fantasie en rollenspel komen hier tot ontwikkeling als de kinderen op hun manier ‘eten koken’. In de bouwhoek staat een tafel waarop een treinbaan gebouwd kan worden of met de autootjes over geracet wordt. Bovendien biedt de speeltafel mogelijkheid voor de jongere dreumesen om zich op te trekken en te oefenen met staan en lopen. Daarnaast zijn verschillende soorten constructiespeelgoed terug te vinden zoals Duplo en Nopper, welke fantasie en fijne motoriek optimaal stimuleren.

In het houten speelhuis kunnen de kinderen lekker snoezelen, zich even terugtrekken met een boekje of speelgoed en het nodigt uit om kiekeboe spelletjes te spelen met andere kinderen of de pedagogisch medewerkers. De leeshoek beschikt over diverse kartonnen boekjes die de kinderen zelf kunnen ‘lezen’, daarnaast zijn er verschillende voorlees- en prentenboeken die samen met de pedagogisch medewerkers bekeken en gelezen kunnen worden.

Het speelgoed staat voor het overgrote deel op kindhoogte. Op deze wijze kunnen de kinderen zelf kiezen waarmee ze spelen. De creatieve en educatieve materialen staan hoger en kunnen onder begeleiding van een pedagogisch medewerker gebruikt worden. Voor de oudere baby’s en dreumesen zijn er meerdere exemplaren van hetzelfde speelgoed aanwezig. Dit om objecten te kunnen vergelijken of te ontdekken dat twee van hetzelfde in elkaar passen (bijvoorbeeld meerdere bekers). Het zet hem aan het denken en stimuleert de cognitieve en motorische ontwikkeling. De kinderen zullen gaan vergelijken, combineren, variëren en verzamelen.

Bekijk hier foto’s van het kinderdagverblijf.