Loading...
Kleine groepen 2019-01-08T12:26:09+00:00

Kleinschalige kinderopvang in Scheveningen – Den Haag

Kinderdagverblijf Beach Kids is kleinschalig en bestaat uit vier groepen: Een babygroep waar maximaal 12 kinderen in de leeftijd van 0 tot 1,5 jaar worden opgevangen, een dreumesgroep welke plaats biedt aan maximaal 10 kinderen van 1 jaar tot 2,5 jaar, een peutergroep waar  maximaal 8 kinderen van 2 tot 3,5  jaar worden opgevangen en een peuterplusgroep waar eveneens maximaal 8 kinderen van 3 tot 4 jaar worden opgevangen. Er is bewust gekozen voor kleine groepen in kind aantal, zodat de kinderen letterlijk en figuurlijk ruimte hebben om te groeien en zich te ontwikkelen. Hierdoor is er veel tijd en ruimte voor het individuele kind, ontwikkelingsgerichte activiteiten en uitstapjes. Wij werken met horizontale groepen, de groep bestaat uit kinderen in eenzelfde leeftijdscategorie. Hierdoor zijn wij beter in staat de begeleiding, inrichting, materialen en activiteiten op de groep én het individu af te stemmen. Iedere groep wordt begeleid door vaste pedagogisch medewerkers.

De ruimtes zijn huiselijk ingericht met zachte, warme kleuren en natuurlijke, duurzame materialen. De ruimtes zijn met zorg en uitdagend ingericht en nodigen uit tot spelen en ontwikkelen. Kinderdagverblijf Beach Kids ziet de ruimten en materialen als belangrijke educatieve en pedagogische invloed op de ontwikkeling van de kinderen.

De babygroep

De babygroep bestaat uit twee ruimtes welke elk tegemoetkomen aan verschillende leeftijden en ontwikkelingsfases. De ene ruimte is ingericht voor de jongste baby’s. Deze ruimte beschikt over diverse hoekjes waar de jongste baby’s fijn en veilig kunnen liggen en ontdekken. Tijdens spelmomenten ligt een baby veelal op een stevige ondergrond. Zo kan hij zichzelf van binnenuit gewaarworden. Hij kan goed voelen hoe zijn rug op de ondergrond beweegt, dat hij met zijn benen trappelt en dat die daarbij soms hard en soms zacht op de vloer terecht komen, dat zijn bekken van de grond komt als hij zich met zijn voeten afzet en hoe zijn armen de vloer raken. Op een zachte mat zinkt hij weg, waardoor hij zich moeilijker bewust kan worden van zij eigen bewegingen. De lichaamsgewaarwording die hij van een stevige ondergrond krijgt is belangrijk voor de motorische ontwikkeling van de baby. De kleinste baby’s, die nog niet zelfstandig kunnen draaien, worden afwisselend op hun rug en buik gelegd.

De tweede ruimte is ingericht voor de oudere baby’s en beschikt over veel bewegingsruimte met interessant speelmateriaal dat uitnodigt tot tijgeren, rondkruipen, optrekken, staan en lopen. Voor de oudere baby’s zijn diverse klimobjecten aanwezig. Er zijn bijvoorbeeld klim- en klauterkussens en objecten en zelfs een mini-glijbaan aanwezig waarmee ze volop kunnen oefenen.

Voor de oudere baby’s en dreumesen zijn er meerdere exemplaren van hetzelfde speelgoed aanwezig. Dit om objecten te kunnen vergelijken of te ontdekken dat twee van hetzelfde in elkaar passen (bijvoorbeeld meerdere bekers). Het zet hem aan het denken en stimuleert de cognitieve en motorische ontwikkeling. De kinderen zullen gaan vergelijken, combineren, variëren en verzamelen.

Om te slapen zijn er twee slaapkamers aanwezig die elk plaats kunnen bieden aan 8 kinderen, meer dan voldoende voor het aantal kinderen op de babygroep. Daarnaast beschikken wij over twee hangwiegen op deze groep. Hierin kunnen de allerkleinsten fijn rusten of slapen in het zicht van de pedagogisch medewerkers. Alle bedden en hangwiegen van de babygroep zijn voorzien van Aerosleep-matrassen, die ervoor zorgen dat de baby’s vrij kunnen ademen en het niet te warm krijgen.

De dreumesgroep
De dreumesgroep is ingericht voor de nieuwsgierige, ontdekkende dreumes.  De ruimte is ruim opgezet, zo hebben de kinderen letterlijk en figuurlijk de ruimte om zich te ontwikkelen. De dreumesgroep is verdeeld in verschillende speelhoeken waarin de diverse ontwikkelingsgebieden aan bod komen.

De grof motorische ontwikkeling speelt een belangrijke rol in de persoonlijke ontwikkeling van dreumesen. Om hen hierin te stimuleren en uit te dagen zijn op de groep diverse klim- en klauterkussens en matten te vinden. Hierop kunnen de kinderen naar hartenlust veilig klimmen en oefenen. De dreumesen ontdekken zelf wat ze wel en niet kunnen of bouwen samen met de pedagogisch medewerkers een klimbaan waar ze onder begeleiding spelen en leren.

Daarnaast is er een speelkeuken waarin de fantasie van de dreumes geprikkeld wordt. Imitatie, fantasie en rollenspel komen hier tot ontwikkeling als de kinderen op hun manier ‘eten koken’.  In de bouwhoek staat een tafel waarop een treinbaan gebouwd kan worden of met de autootjes over geracet wordt. Bovendien biedt de speeltafel mogelijkheid voor de jongere dreumesen om zich op te trekken en te oefenen met staan en lopen. Daarnaast zijn verschillende soorten constructiespeelgoed terug te vinden zoals Duplo en Nopper, welke fantasie en fijne motoriek optimaal stimuleren.

In het houten speelhuis kunnen de kinderen lekker snoezelen, zich even terugtrekken met een boekje of speelgoed en het nodigt uit om kiekeboe spelletjes te spelen met andere kinderen of de pedagogisch medewerkers. De leeshoek beschikt over diverse kartonnen boekjes die de kinderen zelf kunnen ‘lezen’, daarnaast zijn er verschillende voorlees- en prentenboeken die samen met de pedagogisch medewerkers bekeken en gelezen kunnen worden.

Het speelgoed staat voor het overgrote deel op kindhoogte. Op deze wijze kunnen de kinderen zelf kiezen waarmee ze spelen. De creatieve en educatieve materialen staan hoger en kunnen onder begeleiding van een pedagogisch medewerker gebruikt worden.

De jonge dreumesen (tot 1,5 jaar) maken gebruik van de slaapplekken in de slaapkamers grenzend aan de babygroep en gemeenschappelijke ruimte. De oudere dreumesen slapen op de peutergroep. Tijdens het slaapmoment wordt de groep in tweeën gesplitst. Er worden stretchers in de peutergroep geplaatst waar kinderen even kunnen rusten of slapen. Om enkele van de stretchers wordt een tentje geplaatst zodat de kinderen afgeschermd worden van afleiding en prikkels en zich meer geborgen voelen. De kinderen die wakker blijven of worden doen gezamenlijk een rustige activiteit op de dreumesgroep.

De peutergroep
De inrichting van de ruimte en de materialen op de peutergroep spelen, met een eigen educatieve en pedagogische betekenis, een belangrijke rol in de ontwikkeling van de kinderen. De peutergroep is beslaat één ruimte met verschillende functies. De groep is ingedeeld in verschillende hoeken met elk een eigen doel en functie.

Zo is er een huis- en poppenhoek met een speelkeukentje, een verkleedhoek en winkelhoek waar fantasie- en rollenspel tot uiting komen. De bouwhoek biedt diverse mogelijkheden; er zijn verschillende soorten constructiemateriaal aanwezig, maar ook een treinbaan, auto’s een boerderij en een garage. In de bibliotheek kunnen de peuters zelf een boek uitzoeken en zich terugtrekken, of zich om de pedagogisch medewerker heen verzamelen die een verhaal voorleest.

Door de indeling van de ruimte komen de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod. De inrichting van de ruimte en het aanbod van materialen worden afgestemd op de onderwerpen die de kinderen bezighouden. De materialen nodigen uit te spelen, maken en leren. Het is een uitnodigende omgeving met diverse materialen. Kinderen leren het speelgoed en materiaal waarmee zij spelen te waarderen en respecteren.

Het speelgoed staat voor het overgrote deel op kindhoogte. Op deze wijze kunnen de kinderen zelf kiezen waarmee ze spelen. De creatieve en educatieve materialen staan hoger en kunnen onder begeleiding van een pedagogisch medewerker gebruikt worden

Een deel van de peuters slaapt nog, maar er zijn ook een aantal kinderen die geen middagslaapje meer nodig hebben. Tijdens het slaapmoment wordt de groep in tweeën gesplitst. Er worden stretchers in een afgeschermd deel van de groep geplaatst waar kinderen even kunnen rusten of slapen. De kinderen die wakker blijven doen gezamenlijk een rustige activiteit in het andere deel van de groep.

De peuterplusgroep
De peuterplusgroep is ingericht voor de oudste peuters, vanaf 2,5 à 3 jaar oud. Wanneer peuters bijna 3 jaar worden krijgen ze steeds meer behoefte aan informatie en zijn zich onbewust aan het voorbereiden op de basisschool. Net als bij de andere groepen, staat het speelgoed ook hier voor het grootste gedeelte op ooghoogte, zodat de kinderen zelf kiezen waar ze mee willen spelen. Op deze groep leren kinderen ook zelf verantwoordelijkheid te dragen voor het creatieve en educatieve materiaal zoals kleurpotloden en speeltjes. Er zijn op de peuterplusgroepen diverse spelletjes aanwezig, die spelenderwijs de kinderen kennis laten maken met bijvoorbeeld tellen en letters. Hierdoor wordt de overstap naar de basisschool kleiner en minder spannend.

De groep is zo ingericht dat er verschillende hoeken zijn, met elk een eigen doel en functie. Zo zijn er op de peuterplusgroepen een marktkraam en huishoek. In de kraam kan de ene keer groente en fruit worden verkocht en de andere keer dient de kraam als ijscokar. Zo leren de oudere kindjes spelenderwijs tellen en nodigt het uit tot samenspel. Met behulp van poppen en verkleedkleren komen fantasie- en rollenspel tot uiting, de voorhanden zijnde muziekinstrumenten worden vaak gebruikt voor een muzikale show. De aanwezigheid van een auto- en treinbaan stimuleert het zelf of gezamenlijk aanleggen van parcours. In het lees-en loungehuisje kunnen de kinderen rustig zitten of liggen en alleen of samen met een pedagogisch medewerker een boekje lezen. Er zijn ook peuterstoeltjes en een lage tafel, zodat de kinderen individueel of samen aan de tafel een activiteit kunnen doen.

De buitenruimte
De buitenruimte grenst direct aan het pand van kinderdagverblijf Beach Kids en is voor alle groepen toegankelijk. De buitenruimte is uitdagend ingericht met aandacht voor elk ontwikkelingsgebied en de verschillende leeftijden en ontwikkelingsfases. In de buitenruimte is een aparte babytuin ingericht, een plek waar de allerjongsten bij mooi weer veilig kunnen spelen. De babytuin is schaduwrijk; in de zomerperiode worden kleden en matten in de tuin gelegd waarop de baby’s fijn kunnen liggen. De kruipende of voorzichtig lopende kinderen kunnen de babytuin veilig ontdekken gezien het drukke spel van de peuters in een ander deel van de buitenruimte plaatsvindt.

Het overige deel van de buitenruimte in ingericht voor kinderen vanaf ongeveer 18 maanden. Bij de inrichting is rekening gehouden met de verschillende ontwikkelingsgebieden van de kinderen; zo is er een klimheuvel met glijbaan voor de grof motorische ontwikkeling, nodigen de vrolijk gekleurde speelhuisjes en boot uit tot fantasiespel en wordt de sensomotorische ontwikkeling gestimuleerd door spelen in de zandbak. Tevens is er een pad waarover gefietst en geracet kan worden met loopauto’s, naast het bewegen leren de kinderen hier over verkeer en veiligheid. Ook zijn er moestuinbakken waar de kinderen hun eigen groente en kruiden leren verbouwen en verzorgen en staat er een speelboot waar de kinderen aan het roer kunnen staan als kapitein.

Klik hier voor een sfeerimpressie van onze groepsruimtes en buitenruimte.